Stránky

sobota 5. dubna 2014

TROŠINKU VZPOMÍNÁNÍ

....pro ovečky jsme si jeli v dubnu 2010 až do Beskyd, od nás z polabské nížiny je to něco kilometrů. Cesta to byla dlouhá a úmorná pro všechny. Domů jsme dojeli až za tmy a jelikož máme zahradu až nad domem a nemáme tam příjezdovou cestu, tak jsme milé ovečky vyvozili na kolečku hezky do kopečka, až do jejich nového obydlí . Přivezli jsme jednu ročku a tři asi tříměsíční jehňata. Naštěstí byl zrovna úplněk a měsíček nám při tom stěhování svítil na cestu. Oveny jsme postavili na nohy, trošku namasírovali a pak koukali jak mizí do tmy..



Ráno jsme je našli nacpané v rohu u plotu, moc jsme se jim nezdáli, snažili se před námi prchat...


...ale nasadili jsme nejmenšího člena rodiny a chleba....

...a za pár dní už se váleli dole u plotu, aby měli lepší výhled, kde jsme a jestli už konečně neseme něco dobrého na mlsání....

4 komentáře:

  1. Proč jste se rozhodli zrovna pro toto plemeno? Byl to vzhled nebo něco jiného. Vůbec nic o nich nevím, ani je tu nikdo nechová, tak je to pro mě nové a zajímavé.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já jsem do té doby slovo cigája nikdy neslyšela a na obrázku v knížce se mi kdovíjak nelíbili. Ale hlavní důvod proč zrovna tyto byl, že jsme ochutnali:-) maso z nich a přítelův kolega je chová v Beskydech, tak slovo dalo slovo no a máme je. Hodně se chovají na Slovensku.
      Vlna mě uchvátila vlastně až po prvním stříhání, to rouno napovrchu tak špinavé a uvnitř tak čisťounké a smetanově bílé, mimochodem moje oblíbená barva.
      Tak asi tak.... jsou různé důvody jak k ovcím člověk přijde:-)

      Vymazat
    2. Měli jsme to nějak podobně. Hledali jsme nenáročné plemeno - živé sekačky, protože jsme byli neznalci. Možná že bych se dnes rozhodla pro nějaké "jemnější plemeno", ale nakonec nelituju. Valašky mám ráda, jsou fakt nenáročný. To budou ty vaše asi taky.

      Vymazat
    3. Sekání trávy to byl také jeden z důvodů, máme celkem velkou zahradu (teď už tedy spíš malou) a sotva jeden dosekal mohl začít znovu, rok před tím jsme si sice koupili traktůrek na sekání, ale máme zahradu do svahu a měla jsem stále pocit, že mě sekačka vyklopí :-).
      A cigáje jsou také původní přírodní plemeno (teď jsem se šla podívat do literatury -patří k nejstarším kulturním plemenům, která pocházejí z Balkánského poloostrova a původ se odvozuje od dlouhoocasých ovcí typu archara, stejně jako merinová plemena...tolik chytrá kniha) a praxe, jsou doopravdy nenáročné, vlastně jenom paseme, v zimě samozřejmě seno a vše potřebné a sem tam nějakou mlsku....chleba, jablko.... jen tak mimochodem teď paseme vlastně už pomalu dva roky v kuse, kromě asi tří dní kdy byl sníh a i když byla zima se sněhem, tak jsou holky venku, jejich domeček teď okupuje koza Kozina :-). Také jsem přemýšlela o nějakém merinu, ale teď mám rouno z jehněte a vypadá jemně uvidím až ho sepředu...

      Vymazat